על יזהר הר-לב

לתרבות הישראלית מגיע 'מזל טוב'. סופר חדש נולד לה ושמו בישראל יזהר הר-לב. לא בכל שנה נולד סופר בישראל; בשנתיים האחרונות, למשל, נולד למיטב ידיעתי אחד ועוד כארבעה מצויים עדיין באינקובטור. גם הר-לב, שהוציא ב – 2002 את "פובידליה" המרשים אך הבוסרי, שהה באינקובטור. אבל כעת, עם "מיקסי גריל", רומן רעיונות רלוונטי הכתוב בבוטות ובחריפות שאסור שיטשטשו בעיני הקורא "העדין" את רצינותו, הוא משוחרר לביתו-ביתנו.

ב"מיקסי גריל" מוצג מנהל הקריאייטיב היאפי, נתן פיין, כמצליחן שאינו מאמין בכלום. באוזני אמה האמביציוזית של אחת הדוגמניות שלו הוא מסביר את תפיסתו: "לאף אחד אין נשמה, אהובה. יש גוף, יש כימייה. יש פעילות חשמלית במוח. זה כל מה שיש" (עמ' 171). המספר, התוהה כביכול על קנקנו של נתן, מחזק את התפיסה החומרנית של גיבורו בתיאורים מהזווית הביוכימית של ההתרחשויות בחייו. כך מתוארת, למשל, החלטה על פנייה במכונית: "מוחו של נתן יוצא לפעולה. הוא מאותת לבלוטת יותרת הכליה לשחרר אדרנלין, ופתיתי ההורמון הזהוב שנמזגים במחזור הדם הופכים את נתן לפקעת מכווצת של שרירים(…) מיליוני נוירונים נדלקים כמו נורות מגדלור זעירות באפילה הנוזלית והמלוחה של הגולגולת"(עמ' 14).

אבל למרות השקפותיו החומרניות המוצקות    משהו מתערער אצל נתן. הוא לפות בתשוקת מוות ("תתפוצץ כבר" הוא מייחל למטוסו), מתמכר לקוקאין ומאבד עניין מיני ונפשי באשתו מיקה בעקבות לידת בנם. קרן האור היחידה בחייו היא תשוקתו המתעוררת לדוגמנית "המושלמת" והשתקנית לירז, שאותה מצלם צוותו לפרסומת בהודו ובאפריקה.

הר-לב אינו אומר זאת במפורש אולם נראה כי שתקנותה של לירז היא זו שמושכת את נתן. מוחו מופצץ באינפורמציה, חיצונית ופנימית, הנפלטת למודע שלו מאותו אזור שפרויד כינה "סמוך למודע" (ומסומן ברומן של הר-לב באמצעות פונט מוקטן), והחרישיות של לירז מסמלת מפלט מכל זה.

אשתו של נתן, מיקה, דוגמנית בדימוס, היא אישה תמה, רגישה ועילגת. במונולוג שלה, המפוזר על פני כשליש מהרומן, היא מעידה על עצמה כי : "כל מה שאני רוצה לעשות זה להתכרבל. אבל להתכרבל זה לא מקצוע" (עמ' 17). גם "לאהוב זה לא מקצוע, וחבל שכך" כי "הדבר היחיד שאני מרגישה טובה בו זה לאהוב" (עמ' 199). הר-לב מצליח לעצב את מיקה באופן מכמיר לב דווקא באמצעות עילגותה (מבחר מפניניה: "זה היה סיוט בלהות", "קרן אור וגידים", "כמו להכניס קוף דרך חור של מחט").

נישואיהם של מיקה ונתן מתפוררים. בלאקוניות אכזרית, ההולמת את הפילוסופיה שלו, מסכם זאת נתן: "את צריכה להיות יפה, אני צריך להרוויח כסף? זה לא עובד יותר" (עמ' 335). ההתפוררות הזו מתוארת על רקע מציאות אפוקליפטית. קבצנים בצמתים, מטיפי דת ברחוב, פיגועים, "אליטות" ממון שטופות בהבלים ניו-אייג'יים, חברת צריכה שאיבדה כל רגש חי ושואבת אליה גם את "האלטרנטיבות" של הודו ואפריקה ("העניין הוא שאנחנו התרבות היחידה שיש" אומר במאי הפרסומות לנתן). לתוך הטקסט של הר-לב "פורצים" מדי פעם טקסטים קבליים, ברסלביים ונבואיים (חלקם, כמדומני, מפוברקים) המוסיפים לתחושה האפוקליפטית של הספר המרתק הזה (דוגמה: "נוסו, נוסו מתוך בבל ומלטו איש את נפשו, כי עת נקם היא לאדוני").

אבל הטקסטים "הדתיים" גם מתארים סוג של אלטרנטיבה. בעיקר אלה המצביעים על החמצתו הפטאלית של נתן ומכריזים על קיומה של הנשמה. לדוגמה: "ומה יועילו עיניים, ידיים ורגליים, אם הם פגרים מתים ורוח אין בהן (…) כי ישנה ונמצאה היא, חיה וקיימה" (עמ' 169). גם מימוש הקשר עם לירז, שמתגלית כילדה ריקה וטיפשית שנתקעה בשלב האנאלי, מחזק באופן מזהיר את עמדת הרומן על הנאיביות בתפיסה של נתן בדבר אי-חשיבות ה"פנימיות" או "הרוח". כך, למשל, מדברת לירז השתקנית, "הענוגה" ו"המושלמת": "מסכנוני-מתוקוני, בובון עשוי קקי שלי (…) בובון חרא מתוק שלי" (עמ' 348); "בכלל, אני מעדיפה פלוצים על דיבורים" (עמ' 355).

התנועה ב"מיקסי גריל" הפוכה מזו של "פובידיליה". ב"פובידיליה" התנועה היא מ"הפנים" ל"חוץ". גיבור "פובידיליה" מבקש להסתגר מפני המציאות. שלוש שנים הוא מכונס בדירתו ומשוטט רק במרחבים הוירטואליים. פגישה עם נציגת חברת ה"פיפל מיטר" ועם אביו מכריחים אותו להודות בטעותו; יש עולם בחוץ. ב"מיקסי גריל", לעומת זאת, מצוי נתן "בחוץ" ומגלה לאורך הרומן את "הפנים".

הר-לב כתב, כאמור, "רומן רעיונות", אבל "הרעיונות" שבו נובעים מתוך מרקם ריאליסטי אמין, טראגי אך מנומר בהומור, המשרטט התאבדות תרבותית אך הוא עצמו מלא חיים. ועל כך מגיע לנו, כאמור, מזל טוב.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: