שתי הערות קצרות על הצייטגייסט

1. מה משותף לכישלון הקולוסאלי של הסוקרים בבחירות לראשות "קדימה" ולכישלון הקולוסאלי של תוכנית הסאטירה החדשה בערוץ 2 "שישי – סוף"? 

האמונה שאפשר לחפף בתוכן אותו אמורים לספק – כל עוד התפאורה זוהרת; חוסר-המקצועיות. ובמלים אחרות: חוסר המקצועיות באותם צדדים של העבודה שאינם זוהרים ואינם יכולים להיות חלק מהראווה הטלוויזיונית.

האולפנים המיוחדים בשלושת הערוצים בליל הבחירות, הקדימונים המשווקים את הבחירות כאירוע כוכב-נולדי שאסור להחמיץ ("בוחרים את ראש הממשלה הבא של ישראל"!), תזמון הדרמה של רגע חשיפת הסקרים – באלה הושקע הרבה יותר מאשר בחשיבה מאחורי-הקלעים על טיב ומהימנות הסקרים עצמם.

הפרומואים הלא כָלים לקראת תוכנית הסאטירה החדשה, ליהוק ה"כוכבים" הגדולים לתוכנית, ריאיונות היח"צנות בעיתונים – כל אלה חשובים היו הרבה יותר מכתיבת המערכונים גופם.

 

2. בכתבה של יובל סער, ב"הארץ" לפני כשבוע, נשאל חיים פנחס, שפתח מחדש את מועדון ה"קולוסיאום" בכיכר-אתרים (דמי חברות הנם 6000 ש"ח לשנה), האם אין המועדון שלו מועדון לעשירון העליון.

'למרות ההשקעה הכספית הגדולה והפומפוזיות שהמועדון משדר, פנחס דוחה את הטענה שהוא מיועד לעשירון העליון בלבד, ושרק מי שהפרוטה נמצאת בכיסו ירגיש בו בנוח. "המקום מיועד למנצחים, לאנשים שמנצחים בכל מה שעשו בחיים", הוא אומר. "זה יכול להיות פרופסור, עורך דין, רופא, אדריכל, אמן או דוגמנית. אלו יכולים להיות גם האנשים שמנהלים את המכבסה שלי"'. 

לכאורה, איזו מין תשובה זו. במה התשובה ("המקום מיועד למנצחים") דוחה את השאלה (האם המועדון מיועד לעשירון העליון בלבד)? האם אותם "המנצחים" אינם בדיוק אותם עשירים שהשאלה נסובה אודותם? ואם הכוונה להפריד בין טייקונים ובני המעמד הגבוה-גבוה לבני המעמד הגבוה-בינוני והגבוה-נמוך, ולכלול גם את האחרונים בברכת ה"ברוכים הבאים", מה הרבותא במשפט הסיום (על האנשים שמנהלים את המכבסה), פרופסור ואדריכל ממחישים את הפתיחות של פנחס לדרגים הזוטרים של המעמדות הגבוהים טוב מהם.

ישנן שתי אפשרויות להסביר את התשובה של פנחס.

א. פנחס הבין שהשאלה על "העשירון העליון" היא שאלה ארכאית, שמתכוונת למונח שהיה רלוונטי בארץ עד שנות השמונים. "העשירון העליון", סבר פנחס, הוא מושג ארכאי בהיותו בעל תוכן לא רק אריתמטי, פירושו: אליטה מובחנת סוציולוגית, שאנשיה, הקרובים בראיית עולמם, עוסקים במקצועות חופשיים, "גבוהים".

אי לכך פנחס משיב שהמועדון אינו צר-אופקים. המועדון, מחדש פנחס, הוא בעצם מועדון פוסט-מודרני נאור. החירות הפוסט מודרנית, כידוע, מבטלת את החציצה בין גבוה לנמוך. לא משנה לי, מדגיש פנחס, מה התוכן של האנשים שבאים, X או Y. תרצה תהיה רופא או פרופסור, תרצה תהיה כובס או דוגמנית. אני לא איש של אליטות קשיחות. מבחינתי, העיקר שתרוויח, העיקר שתהיה "מנצח".  

רק הישמר מלהיות לא-"מנצח", לא משנה מאיזה עדה. פוסטמודרניזם, פוסטמודרניזם, אבל לא באמת "הכל הולך".

ב. פנחס הבין שהשאלה היא האם צריך סכום מסוים של כסף (מעבר לתשלום דמי החברות) כדי להיות ראוי להיכנס ל"קולוסיאום" ומסביר בבהירות את מהות הקפיטליזם.

בשורשו, מבאר פנחס, הקפיטליזם הוא בכלל לא על כסף, הקפיטליזם הוא לא על מותרות ותענוגות שניתן לרכוש במיליון ולא בחצי מיליון, למשל. החמצתם את העניין, חבר'ה, אומר פנחס. זה לא הכלכלה, טפשונים, זו הפסיכולוגיה.

הקפיטליזם הוא על תחרות. הקפיטליזם הוא על "מנצחים" ו"מפסידים", על הרצון "לנצח" מישהו אחר, שהופך בשל כך ל"מפסיד" וכך גורם לך, "המנצח", קורת-רוח. מה זה מעניין אותי אם יש לו מיליון או שניים? זועם פנחס בלהט מוסרי, העיקר שבתחום שלו הוא ניצח! יצא ראשון, הביס, הביט מלמעלה!

תיאורטית, לו ההומלס מדיזנגוף סנטר יוכיח שהוא יותר "מנצח" בתחומו מההומלס באלנבי גם לו יהיה מקום ב"קולוסיאום".

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • RS  On ספטמבר 22, 2008 at 12:44 AM

    המסקנה שלך היא בעצם פוסט-מודרנית. היא קשורה לשיח והפוליטיקה של השיח יותר מלדברים עצמם.

    מה שרואים כאן זה את ניצחון המבנה(המערכת) על התוכן(האינדיבידואל) – בדיוק ההפך ממה שרצה הקפיטליזם(לכאורה).

    זו בדיוק האמרה הידועה של וובר:

    המציאות היא התוצאות הבלתי-מתוכננות של מעשי האנשים.

  • איה מ  On ספטמבר 22, 2008 at 1:57 PM

    לדעתי ההסבר לתשובתו של פנחס הרבה יותר פשוט ומסובך 🙂
    והוא קשור למראית העין והרושם, והמקום (הדימויי הערטילאי) שהוא רוצה להשתייך אליו: הוא רוצה לטשטש ולהשתיק את האמת – שכבר בוטאה בעצם השאלה – והיא שהמקום מיועד רק לאלה שהפרוטה בכיסם. והרי מעצם העובדה שרק בעלי הממון יכולים לאפשר לעצמם "תענוג" כזה נוצרת חלוקה שאינה על פי אליטות של תוכן ומהות אלא רק של כסף.
    וזה מתקשר לסעיף 1. הרושם שפנחס רצה לעשות הוא, שגם הוא מריץ מין "תכנית הישרדות" משלו ולכן הוא שואג מנצחים. כי "היום" העולם שייך למנצחים )(כאילו שפעם לא, תמיד מדובר היה במנצחים)
    אלא שהיום מדברים במושגי טלנובלות, וגם זה לא חדש כי טלנובלה היא מעשיה, רק שהדימויים קשורים לטלוויזיה ולדרך שמתרחשים בה בתוכה הדברים. מפני ש"המציאות האמיתית" מתרחשת בתוך המסכים ולא "בחיים" היום (וזה כבר סיפור אחר). אז מדובר במעשיות ומדובר
    במעשיות ציד: מי צד את הנמר הכי גדול. ומי השיג את הנקבה הכי שווה (וסליחה על השפה). והשאלה במעשיה היא: מה הלאה, ומה אז יקרה. באותו ערב פריימריז כוכבי המעשיה, טלנובלה, היו לבני ומופז, וכך הם הוצגו בקדימונים. בדיוק כפי שהקריין מציג בקדימונים את העומד להתרחש בפרק הבא של תוכניות ההישרדות האחרות. "מי ינצח …" בקול רועם.
    אז גם פנחס רוצה להיות שייך לעולם הזה של תוכניות ההישרדות שהוא בעיניו – ולא רק בעיניו – העולם הזה של עכשיו, העולם החדש, עולם העתיד, שבו קורים הדברים האמיתיים החשובים, והוא מרגיש שהוא מתעסק במציאות חדשה וכאילו יעני גם חדשנית ונאורה

  • חני  On ספטמבר 22, 2008 at 5:15 PM

    שהיום בטלוויזייה, בעיקר במסחרית, היחצנות חשובה מהתכנים. תכליתה לגרום לאדם לצפות בתכנית מסויימת כדי שיהייה לה רייטינג וכך יהיו לה הרבה מפרסמים, וכך גם עושי התכנית ירוויחו. מין מחזור כדאיות שכזה.
    2.הסבר נוסף: סנוביזם נובורישי ישן ומוכר ולא חביב.

  • דב נבור  On אוקטובר 10, 2008 at 2:00 AM

    אני חושב שעשית בשכל כשהפסקת לכתוב בבלוג, למרות שנהניתי מאוד לקרוא אותו.
    הבלוג שלך משך אליו כל מיני אנשים רעים.
    יותר טוב ככה.

  • צור  On אוקטובר 16, 2008 at 11:43 AM

    אריק מה קורה? מתגעגעים..

  • דרור  On אוקטובר 23, 2008 at 4:06 PM

    מקווה שתחזור. הפוסטים המעמיקים שלך חסרים לי..

  • ture  On ינואר 24, 2009 at 8:13 PM

    מרגישים את חסרונך

  • אורי  On פברואר 10, 2009 at 1:04 PM

    חבל שאתה לא מפרסם יותר. אהבתי לקרוא

  • שירה  On אוקטובר 3, 2009 at 3:11 PM

    שאלה. אריק אפשר לשלוח לך רשימת ביקורת לעיון?

    חג שמח

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: