שונות

פורסם במגזין "מוצש" של "מקור ראשון"

ניקוז

העיר העברית הראשונה, אהובת לבי, סופגת הכל. מכל המינים והסוגים והפליטים (גם יהודים-ישראלים רבים הם סוג של פליטים בה). סופגת הכל חוץ מקצת גשם. כשם שלא הפנימה תל אביב שהיא שוכנת לחוף הים, והדבר ניכר בתכנון רחובותיה כמו גם בהזנחה היחסית של מערב העיר, כך לא חדרה לתודעתה של ונציה-לשעה זו שבמזרח הים התיכון, שכמה מאות מילימטרים של גשם בכל זאת יורדים פה בארץ כנען.

הלפיד והמים

לא אצביע ליאיר לפיד בבחירות הקרובות. ועם זאת, אני שמח על הצטרפותו לפוליטיקה.לפיד מואשם תדיר בחנפנות ובעמימות. ובכן, הבו לי עמומים מעט וחנפנים מעט, ובמילים אחרות: פשרנים, שיצננו קצת את הפנטים שלנו. קו ישר, ברור, חד-משמעי ולא מתפתל, מאפיין את עמדות הפנטים שלנו, קו ישר המוביל אותם ואותנו אתם בדרך הקצרה ביותר – אל התהום.
יאיר לפיד אינו טומי לפיד. טומי לפיד היה ליברל קנאי. זה אוקסימורון, דבר והיפוכו. אך היחס בין רעיונות לטמפרמנט הנו לפעמים אוקסימורוני. לעומתו, יאיר לפיד הוא ליברל פשרן. וזו טאוטולוגיה, כלומר חזרה על אותו דבר במילים אחרות. אבל כך הם גם הרי המילים "יאיר" "לפיד".
אני שמח על הלפיד העומם שנכנס לפוליטיקה ושאולי יאדה מעט את כוסות המים הצוננים של כל האנסטסיות מיכאליות שלנו מימין (וגם משמאל). הקנאים המופרעים והלא דיאלוגיים שלנו יכולים להביא אותנו בזריזות לחורבן בית שלישי. ואת זה, אגב, כותב אדם אם נטייה לקיצוניות ולחזון אפוקליפטי קודר, אז אם אני נגמלתי, רובם יכולים. חסרים לנו אישים כדוגמת רבן יוחנן בן זכאי, הראליסט והאחראי ואכן הפשרן לעילא. אלא שתפקידם של הבני זכאים בני זמננו דווקא אינו לשמר רק את יבנה וחכמיה ולהסכין עם אבדן הריבונות היהודית, אלא לנסות להציל את הריבונות העברית בדרכי שלום ופשרה. פשרה בתוכה ופשרה בינה והחוץ.

בשבח הקדמה

בטריית הסלולרי שלי אוזלת תוך יום. משהו בה לא בסדר. את המכשיר החדש רכשתי לא מזמן, והבעיה ניכרה מראשית השימוש בו, אבל לא התחשק לי לחכות בחנות התיקונים של חברת הסלולרי הסמוכה למקום מגוריי. אבל המים הגיעו עד נפש והלכתי שמה לבסוף. בכניסה ביקש השוער את מספר הסלולרי שלי ושיבץ אותי אלקטרונית בתור. מספרי היה 227 והמספר שבו מטפלים עכשיו, כך למדתי מהצגים הפזורים בחנות התיקונים, היה 210. למוד ניסיון המתנה מהפעמים הקודמות, הבאתי אתי ספר והתיישבתי לקרוא. לא חלפו 15 שניות וקיבלתי סמס. במורת רוח שלפתי את המכשיר מכיסי והתבשרתי על ידי חברת הסלולרי האמהית שלי שמספרי הוא 227 וכעת מטפלים ב210 ולפיכך נותרו עוד 17 מטופלים לפני. מ.ש.ל. התפעלתי מהדאגה האישית ואף מיכולת החישוב וחזרתי לעיין בספר. בדיוק תיאר אדריאנוס (אני קורא להנאתי כעת את "זכרונות אדריאנוס" של מרגריט יורסנאר, ספר מצוין שלו נלווית אירוניה מיוחדת עבור הקורא העברי, המכיר את אדריאנוס לא כקיסר מתון ופילוסופי כפי שמציגתו יורסנאר, אלא כאחד מגדולי הצוררים, מדכא מרד בר כוכבא, "שחיק עצמות" בלשון התלמוד) את התנגדותו למסעות הכיבושים של קודמו טריאנוס. אלא שנימוקיו הופרעו על ידי סמס נוסף. מספרך בתור הוא 227, בישר הסמס, וכרגע מטפלים ב213. כך שנותרו לפניך 14 מטופלים. מדוע לא נשלים עם הפרתים במקום להילחם בם? תהה אדריאנוס ומענה טורדני בקע מכיסי כמו במחאה. מספרי עדיין 227 אבל כעת מטפלים ב217 כך שנותרו לפני 10. לקרוא לא המשכתי. כלומר, את הספר.
סוף כל סוף, התיישבתי באנחת רווחה מול אחד הצעירים החביבים המטפלים בלקוחות. כשפרשתי את הבעיה, הסתכל עלי האחרון בבוז תהומי. מה הבעיה?! זה מכשיר חדש לכן הבטריה נגמרת מהר! אבל במכשיר הקודם לקח לה כמה ימים טובים להיגמר, מחיתי. אתה לא מבין, נאנח הצעיר כמסביר למפגר, יותר גרוע: לזקן. זה מכשיר חדש, הוא הרבה יותר מתקדם ממה שהיה לך קודם, לכן הבטרייה לא מחזיקה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • צור  On ינואר 21, 2012 at 11:43 PM

    באמת ברוך המכשירים החדשים הללו מבחינת הבטרייה..

  • עידית  On ינואר 22, 2012 at 8:47 AM

    אז למה בעצם לא תצביע ללפיד? זו לא המלצה, זו שאלה.

  • אריק גלסנר  On ינואר 22, 2012 at 9:13 AM

    לעידית – בעיקר בגלל תפיסותיו הכלכליות. אך גם בגלל שלמרות שיאיר לפיד שונה מאביו, כפי שכתבתי, אני חושש שמצביעי מפלגתו העתידית יהיו מצביעי "שינוי", מפלגה שלא אהדתי בלשון המעטה.

  • אורן  On ינואר 22, 2012 at 9:49 PM

    יאיר לפיד אינו פשרן אלא בלון נפוח מלא אוויר חם. לדעתי הוא מסוכן מאחר והוא השיא של העדפת צורה על תוכן ובממשל, מה לעשות, צריך גם תוכן. (נציין שאני חושב שביבי הוא אידיאולוג וגם די חכם, אפילו אעיז למר רחב אופקים, וזה בלי קשר למידת [חוסר] ההסכמה שלי עם המדיניות שלו).

    אדריאנוס. מזכיר את נציב יהודה של פרנס. האירוניה.

  • אריק גלסנר  On ינואר 23, 2012 at 8:48 AM

    לאורן – אני לא מזלזל בנתניהו. אבל הנוקשות שלו, וחוסר הנדיבות – ביחסים הפנים ישראליים וביחסי ישראל ושכניה – בהשקפת העולם, כלולים בפנטיות שאליה התייחסתי.

  • אחת העם  On ינואר 24, 2012 at 10:47 PM

    ממליצה לך על הסלולרי הכי פשוט שיש – נוקיה ב-250 ש', המכשיר הכי טוב שהיה לי.

כתיבת תגובה

