מודעה בעניין ביקורות שלי על ספרות מקור

בחודשים האחרונים אני מקבל פניות רבות מכותבים – רבות יותר מכרגיל בעשור האחרון שבו אני עוסק בכתיבת ביקורות – לכתיבת ביקורת על ספרם. האינטרס של הכותבים בפידבק ליצירתם מובן ומוצדק. לא זו אף זו: ברי לי שאני מפספס יצירות ישראליות משמעותיות שאיני מגיע אליהן ואיני מתייחס אליהן.

עם זאת, ולצערי הרב, איני יכול להגיע לקריאתן של יצירות מקור רבות. ראשית, אני מתמקד בכתיבה בעיתון "ידיעות אחרונות" בביקורות על ספרות מתורגמת – ורק לעתים נדירות אני כותב שם על ספרות מקור. זו חלוקת העבודה בעיתון. שנית, על מנת להבהיר מה משמעותה של ביקורת מבחינתי: בממוצע, ביקורת מבחינתי היא עבודה של 12 שעות (קריאה + כתיבה). אבל אין מדובר בעצם רק בעבודה של יום וחצי (8+4). זאת משום שהמשאבים הנפשיים והאינטלקטואליים שתובעות ממני הקריאה והכתיבה מצריכים עוד כמה שעות טובות ל"עיכול" ו"התאוששות" (זו הסיבה שאני בדרך כלל משתדל להשהות עד כמה שניתן את הזמן בין תום הקריאה לתחילת הכתיבה). כלומר, אם קראתי ספר וכתבתי עליו ביקורת בשבוע מסוים – פחתה באופן משמעותי היכולת שלי "להכיל" ו"לעכל" עוד ספר באותו שבוע – גם במקרים שטכנית יש לי זמן לזה (ולרוב – אין לי).

ספרים רבים רואים אור, וחלקם, אני בטוח, כאמור, ראויים מאד – אך מה אעשה ואיני יכול להגיע אליהם?

ומי שיתהה: הרי בכל זאת אתה מפרסם, בעיתון ובבלוג, ביקורות מדי פעם על ספרות מקור? מדוע האיפה ואיפה?

ראשית, ישנן סיבות פרוזאיות לעתים לפרסום ביקורות בעיתון שנובעות מעצם טיבה של העבודה העיתונאית: היא תלוית דד-ליין (כלומר, אין זמן לעיין בכמה ספרים ואז לבחור בנחת מביניהם), היא צריכה להיות אקטואלית (כלומר, לא מומלץ לכתוב על ספר שראה אור לפני כמה חודשים), ובגין חלוקת העבודה בין הכותבים בעיתון לעתים יש לבחור בספר כזה ולא אחר (כי ספר אחר כבר "תפוס").

שנית, יש לי אכן שיקולים מסוימים בבחירת ספרים שאני כן מתייחס אליהם, אבל אלה אינם לא-לגיטימיים או נכלוליים או "ברנז'איים" דווקא. סופר שכתבתי ביקורת שלילית פעם על ספרו וספרו החדש נראה לי מעניין, ייתכן שארצה לקוראו ואם הוא מעניין באמת לכתוב עליו – דוגמה לשיקול כזה. או, דוגמה נפוצה הרבה יותר: ספר שנראה לי מעניין בגין נושאו (דבר מה שעליו ניתן לדעת מיד, אם כי כמובן הוא לא חורץ את חוות הדעת הסופית על הספר).

אני מבין היטב את קנאותם של כותבים ליצירתם. ושוב, ברי לי שאני מחמיץ ספרים ישראליים טובים לא מעטים. אבל אני אדם אחד, בעל קיבולת מסוימת של קריאה, שצריך גם להתפרנס וכו' – ולצערי איני יכול לתת מענה אף לכלל הכותבים הראויים (וצריך להזכיר שאיני יודע מי ראוי עד שקראתי לפחות מחצית ספר. אין לי שיטה לדעת אם ספר טוב מדפדוף אקראי בו – כפי ששמעתי שיש הסוברים כך ובידם שיטה כזו).

אני משתדל להישאר מעודכן בשדה הספרות הישראלית עד כמה שאני יכול תחת המגבלות האמורות. אבל המגבלות – מגבלות.

בקיצור, אם לא כתבתי על ספרכם אין זה אומר שלא אהבתי אותו, אין זה אומר שאני אפילו לא טורח להציץ בו כי אני לא סבור שיש בו דבר מה חשוב – ברוב הפעמים זה אומר רק שבגלל מגבלות משאביי לא הגעתי אליו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מרים וזאב שני  On נובמבר 15, 2013 at 4:24 PM

    שלום לך,
    קראנו היום את הביקורת שלך על "האיצחקיה" של בן-נר. שאפו. לפני חודש (14.10.2013) ארחנו אותו בביתנו ( במסגרת "הסלון הספרותי של מרים וזאב שני ברמת השרון" – תמונות מהמפגש בדף הפייסבוק שלנו) וקראנו כמובן את הספר הדיגיטלי ואת קובץ הסיפורים "המסע הלילי הארוך הביתה" שראה אור בהוצאת עם עובד. אתה צודק בהחלט – חבל שבן נר ויתר על עורך טוב. יש בספר תאורים נפלאים – הילדות, אהבת נעורים למורה, מלחמת ששת הימים וכמובן תאור של שתי תקופות החרדה (לפני מלחמת יום הכיפורים ועכשיו בשנות הששים והשבעים לחייו}. גם התאורים הקצרצרים המוקדשים לשחקן בן דמות היגון ב"כסית", לאריק לביא – כילד בכפר יהושע, לדבלה – ילד ניצול השואה שהמשפחת בן נר מאמצת אך לא מצליחה "להחיותו" וכמובן ל"הלזה" המופיע בשלוש תקופות שונות של חיי בן נר – פנינים. לצידם קטעים שמין הראוי היה לקצר או לוותר עליהם – עבודת העורך.
    איננו בטוחים שבן נר צדק כשהחליט לפרסם את ספרו כספר דיגיטלי. בד"כ חלק גדול מחברי החוג שלנו קוראים את הספר לפני המפגש עם המחבר או רוכשים אותו במהלך המפגש ומחתימים את הסופר. הפעם רכשו והחתימו רק על "המסע הלילי הארוך הביתה".
    וכתמיד אנו אוהבים מאד את מאמריך.
    נ.ב. אהבנו גם את "המודעה בעניין ביקורת של על ספרות מקור"
    סופ"ש נעים מרים וזאב שני, רמת השרון

  • אריק גלסנר  On נובמבר 15, 2013 at 6:31 PM

    תודה על תגובתכם, מרים וזאב. סופ"ש נעים גם לכם!

  • אני  On נובמבר 16, 2013 at 2:35 PM

    האם אתה מצליח להתפרנס מכתיבת ביקורת בלבד?

    ואם לא – איך אתה מצליח לשלב את העבודה הנוספת אם עבודת הביקורת לבדה גוזלת 12 שעות ביום?

  • אריק גלסנר  On נובמבר 16, 2013 at 3:04 PM

    לא כתבתי שאני עובד כל יום על ספר אחר… 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: