על "אישוליים", של אלי שמואלי, הוצאת "פרדס" (286 עמ')

פורסם לראשונה ובשינויים קלים במדור לספרות ב"7 לילות" של "ידיעות אחרונות"

נסו לא להחמיץ את הספר הצורב והחזק הזה. זו ספרות. כך זה נראה. חי ובוטה וכואב ומתנועע ושוב חי. זהו רומן שהנו נצר לשושלת העברית הגדולה של גבריות שרוטה, אולי התופעה המובהקת ביותר במסורת הספרותית שלנו. שלושת קודקודיה הגדולים של המסורת הם ברנר, חנוך לוין ויעקב שבתאי (ובפריפריה של המסורת מצויים ברדיצ'בסקי, שופמן, גנסין; ועוד יותר בפריפריה: יזהר, שדה, עוז, קנז ועוד). זו מסורת של גברים שמרגישים לא אהובים על המין הנשי – "גבר לא אהוב אחד ושמו גבר'ל" (לוין); "ריח רע יוצא מפי, לאישה לא נשקתי מימיי" (ברנר); גולדמן שלא מאמין שאישה יכולה לאהוב אותו (שבתאי) – ומעניין עד מאד מדוע התרבות שלנו הוציאה מתוכה גדולי ספרות שזו חוויית התשתית שלהם. גם דיכוי הגוף הגברי בתרבות הגלותית וגם, ההיפך, הערצת הגוף הגברי הלוחם והחלוץ בתרבות העברית החדשה, תרמו לכך (ולכן מצבו של הגבר היהודי הפגיע בתרבות העברית מסובך יותר מעמיתו, בתרבות היהודית אמריקאית, כמו פורטנוי של פיליפ רות, למשל).

הגיבור כאן, המספר את סיפורו בגוף ראשון, הוא יהושוע. יהושוע הוא צעיר ירושלמי חסר אמצעים שעובד בעבודת דחק בדואר, שם הוא הוצב בידי חברת כוח אדם. יהושוע נפלט מהצבא ואחר כך הפסיק את לימודי הפילוסופיה שלו וחי במחסן ירושלמי עלוב. הוא בתול שנטרף מתשוקה אך לא מצליח לשכב עם בחורה. הוא לא מספיק אטרקטיבי להרגשתו, לא מספיק מוצלח, לא מספיק נורמלי. יש כאן תיאורים עזים ביותר של התשוקה הגברית הלא נמלאת, של העולם השטני שבו יש כאלה שזוכים ויש כאלה שלא זוכים בתענוג הבסיסי כביכול של המין. עולם שדי שבו נוסע יהושע עד חיפה על מנת להידחות בידי בחורה שגם הוא אינו משתוקק אליה ביותר, שבו פורקן חלקי מושג באמצעות מפגש עם בחורה נכה שמוליכה אותו שולל (הנואשות למין אינה רק מנת חלקם של הגברים), שבו הוא נוסע לסיני על מנת להידחות בידי תיירות מגניבות. זירת החיפושים והתעייה והייאוש היא הזירה הירושלמית. זו עיר של עוני ועליבות, שמתוארים כאן באופן רב רושם, גיהינום של כיעור שהבזקי יופי לא מושג מכתימים אותו פה ושם, עיר שהאופיום הלאומני ששואפים תושביה נועד לעזור להם לערפל מעט את מודעותם לעליבותם. זו עיר שבה פריצתה של מלחמה היא התקווה היחידה של היהושוע-ים שלה לקצת תשומת לב נשית, כיוון שהגברים מצויים בחזית.

שמואלי מצליח לא ליפול בפח הממתין לספרות "דכאונית" והוא פח הדריכה במקום. הגיבור שלו יודע וחוזר ונוכח לדעת שאין הרבה תקווה ליציאה מהמצב בו הוא נתון. אבל הסופר לא חובק ידיים ולא דורך במקום לרגע. הוא מניע את העלילה והגיבור במיומנות הלאה וקדימה וכך נוצרת דהירת פרוזה מיוחדת במינה, דהרה שמתארת היתקעות במקום אחד. הפעלתנות של העלילה גם תורמת להצלחה המיוחדת במינה בסוג כזה של כתיבה: היעדר תחושה של רחמים עצמיים, למרות שאלה כביכול הנושא של הרומן. עוד תורמת לניטרול תחושת הרחמים העצמיים יכולת ההתבוננות של הגיבור (והסופר שעומד מאחוריו) בעליבותם של אנשים אחרים. הוא לא מביט רק פנימה. יש במבט שלו אכזריות וחמלה. ועם זאת, יש בגיבור גם צד לא סוציאלי, דבר שמבחין בינו לבין גיבוריו של ברנר, למשל, שיש להם סופר-אגו אימתני. מדי פעם, כמו אצל כמה מהכותבים במסורת הזו, מנסה יהושוע להבין מדוע המר כך גורלו. מה, מה הופך אותו לשונה, לדחוי, למי שמצוי בצד המפסיד של החיים. האם זה משהו שקרה לו? האם זה משהו שהוא הנו? יש כמה הבלחות קצרות מהאוטוביוגרפיה שלו שתורמות להסבר אפשרי (אם דיכאונית). אבל הפתרון לא מוצע ברומן. ואני חושב שטוב שכך (ישנם כמה הסברים אפשריים מתחום הנפש ומתחומים אחרים).

זו יצירה שמלכדת בוטות בפיוט, פיוט חי, לא קישוטי, לא צעצועי. יהושוע כותב לעצמו רשמים בפנקס (אולי אף ברמז מודע לגיבור "בחורף" של ברנר, שבפתיחה המפורסמת כותב: "עשיתי לי פנקס של נייר חלק, ואני אומר לכתוב איזו רשימות ושרטוטים מ'חיי' – 'חיי' – במרכאות כפולות: עתיד והווה הלא אין לי; נשאר רק העבר"). אם לדלג מהגיבור הכותב אל הכותב הכותב את הגיבור, הרי ש"אישוליים" מדגים איך בידיו של כותב מוכשר, שנמנע מהתקרבנות ומדריכה במקום, הופך הכאב לחומר הגלם הספרותי החזק ביותר.

ואגב, אולי אין זה מקרה שהרומן הזה יצא בהוצאה קטנה יחסית. אני מוטרד בעת האחרונה מהצטברות העדויות על כך שכמה מהיצירות העבריות המעניינות ביותר של השנים האחרונות לא רואות אור בהוצאות המרכזיות והחשובות שלנו. שלושה ספרים טובים עד טובים מאד שראו אור בשנים האחרונות – "שיר של יום" של יובל יבנה, "חזרה" של יואב בר-חיים והספר שלפנינו – טובים ממרבית הספרים העבריים האחרים שקראתי בשנים האחרונות, יצאו לאור בהוצאות קטנות ולא זכו לחשיפה ראויה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • brody  ביום דצמבר 3, 2015 בשעה 9:45 AM

    אריק שלום,

    לפני שנתיים פרשתי לגמלאות והתחלתי להתעניין בכתיבה, ומאז אני קורא את הכתבות שלך. לפני שנה יצא לאור בהפקה פרטית ספרי העלילתי-אקטואלי 'השור השישי' (גוגל). 95% מהקוראים שהגיבו עליו שיבחו אותו. אם יש לך מעט זמן פנוי לקרא ספר לא שיגרתי אשמח להעביר לך עותק.

    בברכה,

    חיים ברודי

  • harakiri  ביום דצמבר 3, 2015 בשעה 9:52 AM

    העלית נקודה מעניינת לגבי ההוצאות האזוטריות. אחד הספרים הטובים שקראתי בשנים האחרונות היה "דמיין שאתה חי" של שמעון צימר, שראה אור בהוצאת "אפיק" (שהוציאה עוד כמה כותרים ראויים). נדמה לי שההוצאות המרכזיות מושכות ידיהן מהוצאת ספרים, בעיקר ספרי ביכורים, שלא מכוונות אל לב הקונצנזוס. האשם המיידי יהיה חוק הספרים, אבל ייתכן שמדובר רק באמתלה לקונפורמיזם.

  • אריק גלסנר  ביום דצמבר 3, 2015 בשעה 10:00 AM

    לחיים – אני משתדל להתוודע לספרי מקור חדשים. עם זאת, אני כותב בעיתון בעיקר על ספרות מתורגמת כך שאיני מגיע לספרים עבריים רבים הרואים אור, חלקם ודאי טובים. ומחוץ למסגרת עבודתי אני עמוס בטרדות פרנסה ולא פרנסה אחרות. כך שכרגע איני יכול לצערי למלא את מבוקשך.

    לחרקירי – ההוצאות במצב של היעדר הכנסות ולכן חיישנותן מובנת. אבל התפקיד שלי הוא להצביע על המחיר של החיישנות הזו שכפי שאני חש מתבטא, בין היתר, בכך שהתרחשויות ספרותיות מעניינות מתרחשות מחוץ לכותלי ההוצאות "הקנוניות". עם זאת – אומר את המובן מאליו – יש לזכור שהיותו של ספר מינורי (מבחינת ההוצאה ואף התוכן והצורה) אינה בשום פנים ואופן ערובה להיותו טוב.

  • איתן כ.  ביום דצמבר 13, 2015 בשעה 7:10 PM

    מעניין מאוד, האם אתה יכול למצוא בספרות הישראלית את "הגבר שנשים אוהבות" (חוץ מפנחס שדה)?

  • אריק גלסנר  ביום דצמבר 13, 2015 בשעה 7:17 PM

    שלום איתן, אצל דוד שחר יש דמויות כאלה (ב"היכל כלים שבורים" ועוד). דוד פוגל ניסה ליצור דמות כזו ב"רומן וינאי", ספר מעניין אך לא מוצלח במיוחד. אצל משה שמיר קצת.

כתיבת תגובה